KOBIETY W INDUSTRY 4.0

Myśląc o przemyśle 4.0, od razu przychodzą nam do głowy obszary typu: IoT, aplikacje typu automatyka+IT, rozwiązania chmurowe, robotyka. Warto jednak zwrócić uwagę na obszar poboczny, dynamicznie rozwijający się równolegle z powyższymi – udział kobiet w rozwoju przemysłu XXI wieku.

Mimo, że większość inżynierów to mężczyźni, statystyki pokazują, że 36% studentów wyższych szkół technicznych stanowią kobiety1. Co prawda 3 kierunki: biotechnologia, architektura oraz technologia chemiczna są zdominowane przez kobiety (70% i więcej), to z roku na rok rośnie udział studentek na najbardziej ostatnimi czasy obleganym kierunku Informatyce. Kierunki IT stają się atrakcyjne wśród studentek również dzięki odpowiedniej promocji. Uruchomiono wiele programów, również stypendialnych dla kobiet np. „Nowe technologie dla dziewczyn Intel-Perspektyw”, największy polski program dla studentek informatyki „IT for SHE” (otrzymał nagrodę Komisji Europejskiej dla promocji kobiet w informatyce w Europie ‘European Digital Skills Award’); absolwentki studiów technicznych mogą liczyć również na wsparcie organizacji np. Geek Girls Carrots, Technologia w Spódnicy, Girls in Tech. Biorąc pod uwagę, że w Polsce obecnie brakuje ok 50 tys. informatyków(1), przyciągnięcie uwagi kobiet tym sektorem gospodarki wydaje się co najmniej uzasadnione, jeśli nie konieczne.

Zainteresowanie dziedzinami typowo ‘męskimi’ widać wyraźnie wśród kobiet zarządzających biznesami na światową skalę. W Raporcie “Strong Women in IT”(2) dowiadujemy się, co świadczy o sukcesie płci pięknej w branży przemysłowej. Okazuje się, że w nowoczesnym biznesie liczą się nie tylko kompetencje menedżerskie, ale umiejętności miękkie: na pierwszym miejscu Raport pokazuje, że jest to empatia, a drugie miejsce w rankingu to umiejętności interpersonalne kobiet. Tak więc można się uśmiechać, gdy kobiety mówią, że ufają swojej intuicji prowadząc negocjacje czy zarządzając korporacją, ale skoro przynosi to efekty – dlaczego nie?

A efekty przynosi na pewno. Spójrzmy na branżę automotive. W tej ‘męskiej’ dziedzinie karierę zawodową robią właśnie kobiety: Sophie Seiwald, Mercedes-Benz IO – Managing Director; dr Angelika Sodian, NIO-UK Managing Director; Linda Jackson, Citroen, CEO; Anna Honnér, Wirelesscar Director Sales and Marketing; Ellen Sasson, SAP-Automotive Industry Adwisor; Helen Emsley, General Motors Executive Director; Daniela BoK, Robert Bosch Project Manager eMobility. To tylko niektóre nazwiska kobiet w ‘męskim’ świecie motoryzacji. Organizowane konferencje z udziałem kobiet ma najwyższych szczeblach są doskonałą platformą wymiany poglądów i działań networkingowych. Jednym z przykładów jest konferencja „Women Automotive Summit 2019” w Stuttgarcie. To już 9 edycja tego wydarzenia.
Okazuje się więc, że powoli zacierają się granice nie tylko między pracownikiem z krwi i kości a pracownikiem-robotem co jest już niemal koniecznością w dobie industry 4.0 (choćby w kontekście braku ludzi-specjalistów), ale również współczesny biznes staje się bardziej otwarty na polaryzację płci.

Automatech śledzi na bieżąco światowe i lokalne trendy i wprowadza je w swoje struktury, by jak najlepiej odpowiadać na potrzeby rynku. Jednym z takich działań jest właśnie zatrudnianie kobiet-inżynierów, których umiejętności doskonale uzupełniają się z kompetencjami pozostałej części zespołu.

(1)Raport „Kobiety na politechnikach 2019”, Fundacja Edukacyjna Perspektywy, marzec 2019.
(2)Raport „Strong Women in IT”, Come Creations Group.
Link do raportu: www.strongwomen.comecreationsgroup.pl